woensdag 3 december 2008

Het plan van aanpak

Wij hebben een plan van aanpak gemaakt waarin onze hele opzet beschreven staat.

Plan van Aanpak.

Het onderwerp wat wij hebben uitgekozen is het surrealisme .

Surrealisme is meer dan het waarneembare”[1]

Keuze onderwerp en motivatie.
Wij hebben gekozen voor het surrealisme, omdat Jeroen al wat meer wist van Salvador Dahli. Deze kunstenaar is nog vrij onbekend. Voor ons een uitdaging om hier aandacht aan te besteden zodat ook eventueel kinderen op de basisschool hiermee een opstapje kunnen maken. Om één kunstenaar te kiezen vonden wij iets te summier. Daarom hebben wij gekozen voor se stroming waar Dahli uitkomt; het surrealisme. Door middel van het kunstaspect en de lessenserie kunnen wij op een leuke manier meer te weten komen over deze stroming.

Doelen.
Wij hebben hier gebruikt gemaakt van de competenties die gesteld worden op de course op BlackBoard. [2] Tijdens ons werk aan de theorie en aan de lessenserie zullen wij werken aan de volgende competenties.

Inter-persoonlijke competentie.
Ø Wij willen dat onze lessenserie inhoudelijk past bij de leeftijd, ontwikkelingsniveau en gevoeligheid.
Ø Wij willen duidelijk maken of we kinderen laten samenwerken, waarom of waarom niet.
Pedagogische competentie.
Ø Wij willen leerlingen op een interactieve manier kunnen aanzetten en motiveren tot een vormgeving van een kunststroming.

Vakinhoudelijk en didactisch competentie.
Ø Wij willen onderdelen van de kunststroming surrealisme verwerken in de lessenserie. Om ons inhoudelijk competent te maken, willen wij goed gebruik maken van verschillende bronnen (internet, tijdschriften, boeken, musea etc.)
Ø Wij willen een digitaal lespakket maken over Surrealisme.

Organisatorisch competentie.
Ø Wij willen vooruit kijken naar de organisatie in de klassen tijdens het werken van ons lespakket (uitdelen, samenwerken, opruimen)

Reflectie en ontwikkeling.
Ø Wij willen tussentijds reflecteren op ons kunstaspect en op ons lespakket, zodat wij tussentijds aanpassingen kunnen verrichten om zo tot een beter resultaat te komen.

Hoe gaan wij te werk.
Theorie (kunstaspect).
Wij willen tijdig beginnen met het verzamelen van theorie. Hierbij maken wij een juiste taakverdeling. Wij willen gebruik maken van verschillende musea die surrealisme tentoonstellen. Op deze manier kunnen wij eventueel observaties verwerken in de theorie.
Ook willen wij in de owp op zoek gaan naar boeken, tijdschriften, artikelen over de kunststroming. Wij willen de kunstenaars wel benoemen, maar gaan niet direct in op alle kunstenaars. Wij kiezen in de loop van dit project kunstenaars die ons aanspreken en waarvan wij denken dat het de bovenbouw ook zal aanspreken.
Door middel van de kijkwijzer op Blackboard willen wij een goed beeld scheppen van de kunststroming. Deze informatie gebruiken wij om een goed werkstuk neer te zetten op HBO-niveau.

Lespakket.
Wij richten ons op de bovenbouw met ons lespakket. Wij zijn van mening dat de bovenbouw kinderen veel meer bronnen kunnen raadplegen tijdens het werken met ons lespakket.
Het lespakket zal niet alleen bestaan uit het vak beeldende vorming. Wij maken gebruik van andere vakken, zodat wij een vakoverstijgend lespakket hebben. Wij zijn namelijk van mening dat beeldende vorming in samenhang met een ander vak ook goed tot zijn recht komt.
Hierbij houden wij een weblog bij, waarbij onze ontwikkeling te volgen is.
Ook maken wij een duidelijke handleiding waarbij de docent altijd tijdens de lessen suggesties kan vinden om te verbreden.
Wij willen een lessenserie maken waarbij de kinderen geïnspireerd worden, zodat ze tijdens de lessenserie gemotiveerd en betrokken te werk gaan.

Ideeën tot nu toe voor het lespakket.
Ø Inleiding surrealisme. (1 les)
Ø 3 lessen.
Ø Afsluiting naar een museum.
Ø culturele kunstvorming, geschiedenis, handvaardigheid, ruimtelijke oriëntatie

Tijdsplanning.
Wij denken 35 – 40 uur bezig te zijn met het kunstaspect en de lessenserie.
Er staan 52 uur voor deze module. Daarvan zijn er 12 lesuren.
Wij sluiten af met een presentatie deze zal 20 minuten duren. De voorbereiding hiervan zal misschien een uur duren.

Taakverdeling.
Wij maken met zijn vieren een inleiding en de presentatie is ook samen. Ieder van ons maakt een les. De theorie van het kunstaspect gaan wij zoeken tijdens de afspraken die wij met elkaar maken. Deze afspraken en wat we hier hebben gedaan zijn te vinden op onze weblog. Bianca en Jeroen zijn wat handiger om een weblog bij te houden. Daarom zullen Rik en Nicky zich meer bezig houden met de theorie. Door tussentijds goed te communiceren hopen wij het als één geheel in te leveren.


Literatuur.
Fashion en Surrealism, R. Martin. (boek)
Surealism, W. Rubin (boek)
Internet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Surrealisme
http://www.surrealisme.nl/
http://mediatheek.thinkquest.nl/~klb040/kunst/stroming_bekijken.php?stroming_id=63
http://www.surrealisme.net/



[1] http://mediatheek.thinkquest.nl/~klb040/kunst/stroming_bekijken.php?stroming_id=63, geraadpleegd op 2 december 2008
[2] http://blackboard.hsleiden.nl/@@FCA036E5787F86E779A1CB51FAE6C834/courses/1/epl0809v2kob/content/_436219_1/embedded/Competenties%20Beeldende%20vakken.pdf geraadpleegd op 2 december 2008

Geen opmerkingen: