woensdag 31 december 2008

Les 2, De geschiedenis van surrealisme

Hallo allemaal,

Hier hebben wij de les over de geschiedenis van het surrealisme.. Ook deze les bevat weer een powerpoint die de les ondersteund.

Les 2: De geschiedenis van het surrealisme

De kinderen hebben kennis gemaakt met verschillende kenmerken van het surrealisme. In deze les gaan de kinderen kijken hoe het surrealisme is ontstaan? Waarom het is ontstaan? En welke materialen worden gebruikt? Bij deze les behoort ook een PowerPoint.

Beginsituatie:
De kinderen hebben kennis gemaakt met het surrealisme. Ze weten welke kenmerken deze stroming heeft en kunnen deze schilderijen herkennen uit andere schilderijen. De kinderen weten nog niet wat de geschiedenis van deze stroming is.

Leerdoelen:
- De kinderen weten wanneer het surrealisme is ontstaan.
- De kinderen weten wat de reden is voor het ontstaan van het surrealisme.
- De kinderen weten welke materialen veel werden gebruikt bij het surrealisme.
- De kinderen weten wie de belangrijke schilders waren bij het surrealisme.

Introductie:
(dia 1) Bij de introductie gaan de kinderen een woordweb maken. Zo halen ze de informatie van de vorige les weer op. U kunt er een wedstrijd element aanhangen door te vertellen dat de gene met de meeste woorden wint. Wel moet het dan kloppen.
(dia 2) Je laat de tweede dia zien en geeft de kinderen ongeveer 2 à 3 minuten de tijd om er over na te denken. Daarna kijk je er samen met de kinderen naar.Tijdens de introductie laat u de kinderen vertellen wat zij nu over het surrealisme weten.

Kern:
In kern komen begin je met de geschiedenis van het surrealisme. Hoe en wanneer is het ontstaan? Wie is één van de eerste kunstenaars van het surrealisme? Etc. Hierbij neem je de derde dia.
Ontstaan surrealisme:
Vraag aan de kinderen of er iemand is die weet wanneer het surrealisme is ontstaan. Als niemand het weet vraag je of er iemand is die enig idee heeft. U laat wat jaartallen noemen.
(dia 3) Het precieze jaartal is 1924 (stond aan het begin van de PowerPoint, misschien dat iemand het is opgevallen). In 1924 hield Andre Breton een surrealistisch manifest.
Reden ontstaan surrealisme:
(dia 4) Vraag eerst weer aan de kinderen of zij weten waarom het surrealisme is ontstaan.
(dia 5) Hij hielt dit manifest, omdat hij van mening was dat de scheiding tussen het innerlijke, het onbewuste en de werkelijke wereld verbroken moest worden. De wereld van fantasie en dromen moest samen komen met de werkelijke wereld. Dit werd hier tentoongesteld. Andre Breton was dan ook de één van de eerste surrealistische kunstenaars.
Vormen van surrealisme:
(dia 6) Het surrealisme vind je in verschilde soorten vormen. Vraag aan de kinderen of ze misschien iets kunnen bedenken in welke vorm je surrealisme terug vind. Hieronder staan de vormen waarin je ze kunt vinden.
(dia 7)- Schilderkunst- Tekeningen- Driedimensionale werken (steen, voorwerpen) - Verhalen/gedichten-
FilmsBekende surrealisten:
(dia 8) Vertel de kinderen welke bekende schilders er zijn en dat er nog veel meer zijn. Vertel er ook bij in welke vorm ze het surrealisme uitoefenen.
- Andre Breton was een Franse dichter. Deze man leefde van 1896 tot 1966. Omdat hij een surrealistisch manifest heeft gegeven wordt hij gezien als de grondlegger van deze stroming.
- Salvador Dali was een schilder uit Spanje. Hij leefde van 1904 tot 1989.
- Max Ernst is een schilder en beeldhouwer afkomstig uit Duitsland en leefde van 1891 tot 1976.
- Willem Wagenaar was een Nederlandse schilder. Hij leefde van 1909 tot 1999.
- Willem den Broeder is ook een Nederlandse kunstenaars. Deze man werkt werkt met olieverf, tekenmateriaal en houtsnijwerken.
Laat nog even de foto’s van de surrealisten zien. (dia 9)

Afsluiting:
(dia 10) Herhaal kort de laatste punten die op de laatste dia staan. Nog even alle informatie kort herhalen en de kinderen zijn klaar.

Groetjes,

Bianca

Geen opmerkingen: