dinsdag 16 december 2008

Les 3, Kinderen maken zelf surrealistische afbeelding!

Hallo Iedereen,

Hieronder staat les 3 klaar voor gebruik. In deze les gaan de kinderen hun eigen surrealistische kunstwerk maken.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Les 3, de kinderen gaan zelf een surrealistische afbeelding verven.

De kinderen gaan zelf een surrealistische afbeelding verven. Je kunt ervoor kiezen om er een onderwerp aan te hangen, bijv. surrealistische dieren. Wij gaan deze les uit van dit thema.

Beginsituatie:
De kinderen moeten vaker met hun vingers hebben geverfd. En de kinderen weten hoe ze de verf en de bijbehorende spullen moeten opruimen.

Doel:
- De kinderen leren een kunstwerk te maken zonder eerst een schets te maken.
- Ze leren vanuit het toeval te schilderen en hoe ze daarmee om moeten gaan.

(kunst)begrippen:
Surrealistische afbeelding: Afbeeldingen die zijn gemaakt door kunstenaars die de stroming surrealisme volgen. Surrealisme houdt in dat de kunstenaars meteen zijn gaan schilderen en waardoor er een kunstwerk ontstaat die niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Er zitten onverklaarbare dingen het kunstwerk.

Benodigdheden:
- A3-papier
- Eierdozen
- Verf
- Behanglijm
- Vuilniszak

Tijdindicatie: 1 tot 1,5 uur

Voorbereiding:
De leerkracht moet ervoor zorgen dat de bovengenoemde spullen klaar staan. Per groepje komt er een eierdoos met verf en een potje met behanglijm. Deze moet van te voren al aangemaakt zijn en er mogen niet te veel klonten in komen. Het is verstandig om alle spullen al klaar te hebben voordat de kinderen op school komen. De kinderen kunnen dan meteen zelf hun materialen pakken en aan de slag. Het is handig als de leerkracht van te voren een plek vrij maakt waar de werkjes van de kinderen op neergelegd kunnen worden. Ook is het belangrijk dat de leerkracht een aantal verschillende surrealistische afbeeldingen opzoekt die aan de kinderen wordt laten zien. (zie bijlage 1 voor voorbeelden) De kinderen krijgen hierdoor een beeld van wat er van ze verwacht wordt en ze krijgen hierdoor meer inspiratie.

Inleiding:
Je laat de kinderen wat afbeeldingen zien en vraagt de kinderen wat ze opvallen. De kinderen zullen zien dat het allemaal dieren moeten voorstellen maar dat ze er niet zo uitzien als in het echt omdat ze er wat vreemd uitzien. Je geeft de afbeeldingen door en vraagt aan de kinderen goed naar de afbeeldingen te kijken. Je vertelt de kinderen dat ze gaan verven en dat ze eerst kranten op de tafel moeten leggen en dat elk groepje een eierdoos en een potje lijm mogen pakken.

Kern:
Vervolgens geef je ze de opdracht om zelf ook een dier te verven maar dat ze niet van te voren mogen schetsen. Het kan niet fout zijn want het is surrealistisch en dan mag het heel erg vreemd zijn. De kinderen gaan eerst hun blad lichtjes insmeren met behanglijm. Daaroverheen gaan ze een achtergrond verven met hun hand. Als de kinderen klaar zijn met de achtergrond kunnen ze het dier met de vingers verven. Het is dus belangrijk dat de achtergrond niet te dik wordt geverfd omdat anders het surrealistisch dier niet goed naar voren kan komen. De leerkracht loopt rond om de kinderen te motiveren en verf bij te vullen. De verf is snel leeg aangezien er veel verf gebruikt wordt bij deze opdracht.

Opruimen:
Wanneer de kinderen klaar zijn kunnen ze zelf de spullen opruimen. Ze leggen hun kunstwerk op de plek die is vrijgemaakt door de leerkracht om te drogen. De kinderen kunnen vervolgens de kranten dicht vouwen en in de daarvoor bestemde vuilniszak stoppen. De laatste van elke groep zet het potje lijm weer op de kast en gooit de eierdoos in de vuilniszak. Zij kunnen daarna ook hun kranten dichtvouwen en in de vuilniszak stoppen. De kinderen kunnen hierna rustig hun handen wassen bij het fonteintje. Misschien is het handig om een regel af te spreken dat ze niet met meer dan twee of drie leerlingen bij het fonteintje mogen aangezien het dan nog wel eens een kliederboel kan worden. Als laatste kun je twee kinderen aanwijzen om nog eens met een doekje en een handdoek langs te tafeltjes te lopen en die nog schoonmaken als dit niet het geval is.

Afsluiting:
Wanneer de kinderen klaar zijn met opruimen kun je een aantal kunstwerken die opvallen laten zien en bespreken. Wat is het voor dier en wat is er zo apart aan dit werk. Vertel de kinderen hoe ze gewerkt hebben en vraag de kinderen wat zij van deze les vonden. Als de werkjes droog zijn kunnen ze aan de buitenkant van de klas gehangen worden zodat iedereen kan genieten van de creatieve kunstwerken.

Bijlage 1








































Geen opmerkingen: