woensdag 31 december 2008

Les 1, Kennismaken met het surrealisme

Hallo Iedereen,

Hierbij de introductie op het lessenpakket over het surrealisme. Bij deze les hoort een powerpoint om alles nog duidelijk te ondersteunen.

Les 1: Kennismaking surrealisme

Bij deze les maken de kinderen kennis met de kunststoom surrealisme. Hierbij maak je gebruik van vele platen. Bij elk schilderij kijk je naar de aspecten die opvallen en die specifiek tot het surrealisme behoren. Door verschillende schilderijen te bekijken, kunnen de kinderen kijken naar de kenmerken die steeds terug komen. Hierdoor zullen zij deze stroming beter leren kennen.

Beginsituatie:
Op een enkeling na, weten de kinderen niet wat surrealisme in houd. Zij weten wel dat schilderijen verschillen, maar weten niet dat dit komt door de verschillende stromingen die er bestaan. De kinderen gaan in deze lessenserie leren wat surrealisme is en waar je deze stroming aan herkent.

Leerdoelen:
- De kinderen kennen enkele kenmerken van het surrealisme.
- De kinderen kunnen een surrealistisch schilderij herkennen.
- De kinderen weten waar je naar kunt kijken bij een schilderij (kleur, compositie, verdeling).

Introductie:
U projecteert de eerste dia van de PowerPoint en laat de kinderen er naar kijken. De opdracht die u er bij geeft is: ‘Kijk wat je opvalt in het schilderij (kijk naar alles).’ Nu geef je de kinderen ongeveer 1 minuut de tijd. Als de kinderen ernaar gekeken heeft, ga je kijken wat ze is opgevallen. Laat de kinderen vertellen wat ze zien. wat er uiteindelijk uit moet komen is (mocht dit niet gebeuren dan moet je ze ernaar toe sturen):

- Het is net echt (realistisch) geschilderd. Er wordt zeer precies gewerkt
- Het kan niet echt (droombeelden, fantasie), het klopt niet. Surrealistisch
- Veel kleur
- Voorwerpen die je elke dag gebruikt worden op een vreemde manier met elkaar verbonden.
- Het lichtinval kan niet, daardoor schaduw vreemd (op schilderij maan is achter en schaduw ook)

Ook vraag je de mening van de kinderen. Vinden ze het mooi? Vraag ook waarom ze het wel of niet mooi vinden.Kern:De kinderen weten nu wat de belangrijkste kenmerken zijn van het surrealisme. Nu laat je de twee schilderijen op de volgende dia zien. Laat ze weer kijken of ze de kenmerken eruit kunnen halen. Ze moeten kunnen aantonen waar kenmerk zich op het schilderij bevind.

Schilderij met de kameel
- Realistisch: Het is heel realistisch geschilderd. Je kunt duidelijk zien wat alles is.
- Surrealistisch: Schep en emmer achter de piramide. Verhouding tussen piramide en bergen klopt niet.
- Kleur: Veel felle en opvallende kleuren. Dat roze tegen het geel valt er op.
- Voorwerpen: Zakken met eten, schep en emmer, waterpijp, kameel, piramide.

Schilderij met zandloper
- Realistisch: De zandloper en de wolken zijn net echt.
- Surrealistisch: Het landschap loopt door in het zand van de zandloper. In de zandloper ligt een echt landschap met zelfs een toren.
- Kleur: De kleuren zijn niet heel fel, maar het lichte zand tegen de donkere lucht valt wel erg op, licht-donker-contrast.
- Voorwerp: De zandloper die iedereen wel kent, wordt gekoppeld aan het zand van een woestijn.

Verwerking:
Omdat je nu een paar schilderijen met de kinderen besproken hebt, weten de kinderen wat de kenmerken van surrealisme zijn. Nu ga je hun kennis testen door ze enkele schilderijen te laten zien. Zij moeten zeggen of het tot surrealisme behoort of tot een andere stroming. Dit vullen ze in in het schema. Aan het einde bespreekt u het met de kinderen en waarom. Denk steeds weer aan bovenstaande kenmerken.

Antwoordensurrealisme:
1,3,4 en 6
anders: 2 (expressionisme) en 5 (abstract)

Afsluiting:
Herhaal met de kinderen wat ze geleerd hebben. Wat wisten ze wel en wat nog niet.

Groetjes,

Bianca

Geen opmerkingen: